KHASIAT BIJI RAMBUTAN UNTUK KESIHATAN, DIABETES & SAKIT PINGGANG


Khasiat Biji Rambutan


#%^Buah rambutan (nephelium lappaceum) merupakan tanaman tropis yang tergolong dalam suku Sapincia Ceap atau lerak-lerakan. Tanaman ini berasal dari kepulauan Asia Tenggara yang banyak ditanam sebagai pohon buah.

#$%Rambutan memiliki kandungan karbohidrat, lemak, protein, zat besi, vitamin C dan kalsium. Kulit buahnya mengandung tannin dan saponin. Bijinya mengandung polifenol dan lemak, kulit batangnya mengandung tannin, flavonida, saponin, zat besi dan pectic substance. Sedangkan daun rambutan mengandung saponin dan tannin. Di dalam buah rambutan tersimpan khasiat sebagai ubat yang tidak ternilai harganya. Menurut kajian pakar tanaman obat setiap 100 gram mengandung 69 kalori, 58 mg vitamin, dan 18,1 gram karbohidrat. Buah rambutan juga memiliki kadar serat yang cukup tinggi, sekitar 2 gram per 100gram berat buah. Dengan banyaknya kandungan di dalam rambutan, sesuai bagi kesihatan dan bagi orang – orang yang tengah berdiet.


Manfaat Biji Rambutan

Biji buah rambutan dapat dijadikan sebagai ubat kencing manis. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan oleh ahli gizi, Pram Pramono, bahwa ekstrak methanol pada biji rambutan mengandung senyawa falvonoid dan fenolik. Ekstrak methanol tersebut mengandung senyawa yang terdiri dari 5 fenolik (flavonoid) dan 1 fenolik bukan flavonoid. Manfaat dari ekstrak methanol tersebut mempunyai aktiviti hipoglikemik jadi berpotensi membantu pesakit yang mengidap diabetes. Selain itu, biji rambutan juga boleh dipercayai mengubati sakit pinggang.


Cara Penggunaannya

1. Ambil 5 biji (seeds) rambutan.

2. Gorengkan.
3.Tumbuk sehingga hancur menjadi tepung.
4. Campurkan dengan air sejuk dan minum.
5. Minumlah beberapa kali dalam sehari dan amalkan.

Penggunaan biji rambutan untuk membebaskan penderitaan pesakit kencing manis tahap 2telah terbukit berjaya. Kajian yang dilakukan di Eropah telah membukti berjaya membebaskan penderitaan seramai 17, 542 orang pesakit diabetes tahap 2 diseluruh duniapada 2014. Kita rakyat Malaysia cukup bertuah kerana memiliki buah tersebut dinegara sendiri.

Kurangkan perngantungan kepada insulin dan ubatan farmasi. Pesakit kencing manis sentiasa mereka semakin bimbang, apabila melihat penurunan berat badannya. Jangan bimbang, kerana kehilangan berat badan tersebut, adalah cara badan memberi isyarat
kepada otak, untuk dia mengubah gaya hidup dan pemakanan harian kita. Amalkan pemakanan yang sihat..

Jagalah kesihatan diusia muda ini...lakukan aktiviti - akitiviti sihat.....semoga informasi ini membantu anda semua...inshaaAllah...






0 Response to "KHASIAT BIJI RAMBUTAN UNTUK KESIHATAN, DIABETES & SAKIT PINGGANG"

Post a Comment